BAGAIMANA MENUKAR IP ADDRESS

IP address atau Internet Protocol address ni satu nombor unik yang disetkan pada setiap komputer yang bersambung ke internet. Lebih kurang macam alamat rumah, tapi ini untuk komputer. Contoh IP address macam ini,  125.76.87.60. 4 nombor unik yang diselang dengan titik antaranya.

Walaubagaimana pun untuk pengguna internet ip address ni terbahagi kepada 2 jenis iaitu jenis statik atau dynamic. IP address untuk pengguna yang menggunakan kabel untuk menyambungan biasa nye menggunakan IP address jenis static ini kerana ip static sifatnya tetap/fixed/static, yang dapat di set up secara manual di computer, dimana pada saat kita akan connect internet maka kita menggunakan IP yang tetap alias IP Static. Manakala untuk pengguna yang menggunakan broadband atau penyambungan tanpa kabel, selalunya ia menggunakan IP dynamic. Ini kerana P Dynamic sendiri adalah penetapan alokasi IP nya dapat berubah rubah secara automatik. Kerana setiap connect internet menggunakan Server DHCP, maka setiap connect internet akan mendapatkan IP Public secara random dan akan berganti ganti setiap saat connect internet.

Untuk penggunakan broadband , kesesakan ip address selalu nya akan menyebab kan kelajuan serta penggunaan internet akan menjadi pelahan. Oleh itu pengguna perlu la menukar ip tersebut untuk kelancaran pengunaan internet tersebut. Kebiasaan nye pengguna akan menghubungi syarikat penyedia perkhidmatan untuk meminta bantuan meng-reset kembali ip tersebut. Tapi bagaimana pula kalau penyedia perkhidmatan tidak dpt dihubungi atau talian sibuk . Pengguna boleh la menggunakan langkah2 yang disertakan dibawah untuk meng-reset ip semula.


1.  klik pada Start menu <> RUN <> CMD


2. Didalam kotak hitam <> taip kan <> ipconfing/flushdns 


ipconfig/flushdns dilakukan memastikan bahawa DNS server berfungsi dengan baik. 


selepas melakukan Flushdns maka perlu la di lakukan pula release ip dengan cara ;


<> dildalam kotak command promt

Ulasan

Catatan Popular