Gelombang Elektromagnetik


Senarai Gelombang Elektromagnetik

Senarai EMW dari tenaga yang tertinggi sehingga terendah

1. Gamma rays
2. X-rays
3. Ultraviolet rays
4. Visible light rays
5. Infrared rays
6. Microwaves
8. Radio waves (FM)
9. Radio waves (AM)
10. Long radio waves
Dan
Cosmic rays
gamma rays
x-rays waves
ultra violet waves
visible waves
infra red waves
micro waves
radio waves
 Apakah gelombang elektromagnet ? 
Cahaya, mikrogelombang, x-ray , dan TV dan siaran-siaran radio adalah jenis gelombang elektromagnet. Gelombang yang mengunakan saluran sendiri yang berkomunikasi diantara stau dan yang lain dengan jarak yang jauh.


Kesan kepada kesihatan manusia
Kesan segera boleh diliha daripada pendedahan langsung medan elektromagnet pada tahap lebih  tinggi daripada yang biasanya terdapat dalam persekitaran hidup anda. Medan-medan magnet kuat misalnya, boleh menyebabkan rangsangan saraf dan otot , dan medan-medan elektrik kuat boleh merangsang rambut anda.
Ia juga akan mengurangkan pengeluaran melatonin yang mana pengeluaran melatonin adalah untuk meningkatkan ketelapan "rintangan darah-otak", Kekurangan melatonin akan menyebabkan anda lebih mudah terjejas untuk kesan toksik bahan kimia. Rintangan darah-otak ialah sejenis rintangan keselamatan Nature yang akan menghalang molekul-molekul berbahaya daripada memasuki otak dan mengakibatkan kemusnahan. Ia juga boleh dikenali sebagai sinaran ELF yang mana akan juga menyebabkan, atau menyumbang pelbagai masalah kesihatan - meliputi gangguan tidur dan reaksi alergi, melalui kepada penyakit jantung, penyakit kanser, sakit kepala  dan alzheimer.
Ringkasan Kesan-kesan kesihatan daripada electromagnetic wave :

Penyakit-penyakit mengancam nyawa :
Alzheimer'sDisease
Brain cancer (adult and child)
Breast cancer (male and female)
Depression (also leading to suicide)
Heart disease
Leukemia (adult and child)
Miscarriage
Lain-lain keadaan
Allergies
Asthma
Autism
Blood pressure (raised)
Electro sensitivity
Headaches
Hormone changes
Immune system damage
Nerve damage
Sleep disturbance
Sperm abnormalities






Faham Jalur Lebar / Wayarles
Bagaimanakah Mobile Wireless Broadband berfungsi ?

Access
Jalur lebar wayarles bergerak ialah satu bentuk jalur lebar yang menggunakan gelombang-gelombang radio untuk menghubungkan kawasan perangkaian wayarles. Tidak seperti jalur lebar wayarles yang berada di rumah , jalur lebar wayarles bergerak cenderung disekitar perkhidmatan awam dan swasta . Menggunakan perkhidmatan jalur lebar wayarles bergerak dari Internet cafes, taman-taman, lapangan-lapangan terbang dan hotel-hotel selalunya memerlukan perhubungan peralatan perkhidmatan yang berhampiran seperti menara komunikasi.
 Broadband Technology
Teknologi jalur lebar wayarles bergerak melepaskan capaian pengguna Internet melalui gelombang radio yang diterima daripada sebuah menara. Penyedia perkhidmatan gunakan untuk memberi khidmat di kawasan yang mempunyai had terhad , kadang-kadang hanya 100 meter. Membina mereka dalam kawasan kejiranan dan kompleks pangsapuri akan membenarkan sesiapa untuk laluan mereka, tetapi ini akan menjadi terlalu mahal. Had ini ialah mengapa menara-menara banyak biasanya didapati dalam tempat tumpuan seperti lapangan-lapangan terbang dan taman-taman.

Peralatan untuk komputer riba atau peralatan komputer melayari jalur lebar wayarles bergerak seperti kad
perangkaian wayarles atau peranti USB mesti  dipasangkan pada komputer riba. Kebanyakan komputer riba sekarang mempunyai keupayaan tanpa wayar dalaman. Beberapa rangkaian memerlukan satu bayaran akses, sementara akses  lain boleh didapati secara percuma di kawasan awam dan hotspot tertentu . Wi-Fi ialah satu bentukrangkaian yang menggunakan gelombang radio jangka pendek,  melalui menara menara komunikasi.         

Ulasan

Catatan Popular